keskiviikko 26. syyskuuta 2012

KUINKA PÄÄDYIN KASVATUSTIETEEN OPISKELIJAKSI? (PART I)

Vielä ennen kuin esittelen Yleisen kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen koulutuksemme kurssitarjontaa ja eri opintokokonaisuuksia tarkemmin mieleeni juolahti, että voisin kertoa hieman siitä, miten itse päädyin lukion jälkeen Jyväskylän yliopistoon kasvatustieteen opiskelijaksi:

Lukion jälkeen en oikein vielä tiennyt, mihin koulutukseen halusin hakeutua. Jo toisena lukiovuotena koin lievää ahdistusta siitä, kun opomme yrittivät urkkia tulevaisuuden suunnitelmiani ja saada minut lyhyessä ajassa päättämään mihin jatkokoulutukseen halusin hakeutua. Seurasin kateellisena joidenkin koulukavereideni päättäväisyyttä ryhtyä heti ylioppilaskirjoitusten jälkeen lukemaan tuleviin pääsykokeisiin ja valmistautumaan tulevaan opiskelijaelämään. Ihmettelin sitä, miten osa jo tiesi tarkalleen mihin korkeakouluun ja koulutuslinjalle he halusivat hakea, enkä oikein voinut käsittää sitä, miksi itselläni ei ollut aavistustakaan siitä mitä tai minne halusin. Opojen yritykset saada minut äkkiä jatkamaan koulutusputkessa jäivät kuitenkin vain yrityksiksi, sillä olin jo paljon aiemmin päättänyt pitää lukion jälkeen yhden välivuoden tehden töitä eräässä vakuutusyhtiössä ja samalla pohtien mitä tulevalta elämältäni ja jatkokoulutukseltani halusin.

Selailin pitkään abeille tehtyä korkeakoulujen valintaopasta ja surffailin eri yliopistojen sekä niiden sisäisten laitosten ja eri koulutusalojen sivuilla. Tiesin että minua kiinnostivat monet eri koulutusalat sekä yliopistossa että ammattikorkeakoulussa, vaikeinta oli vain päättää mihin koulutukseen hakeutua ja mitä ryhtyä lukemaan pääaineena. Puntaroin pitkään kauppatieteiden, kasvatustieteiden ja kielten opiskelun välillä. Yksi kiinnostava vaihtoehto oli myös erään pääkaupunkiseudun ammattikorkean "Johdon assistentti ja kielten koulutusohjelma" johon ei ollut varsinaista pääsykoemateriaalia ollenkaan, vaan pelkkä psykologinen testi ja joitakin haastatteluja. Nämä psykologiset testit taisin kuitenkin reputtaa kolmena keväänä peräkkäin :D Onnekseni halusin kuitenkin ensisijaisesti yliopistolle opiskelemaan ja päädyinkin valitsemaan kaikista yllä mainituista vaihtoehdoista englanninkielen kääntämisen ja tulkkauksen koulutuksen Turun yliopistosta.

Saatuani lopulta Turun yliopiston pääsykoekirjan käsiini ja ryhdyttyäni lukemaan sitä, totesin ettei kielitiede taida kuitenkaan olla minua varten. Kauppakorkean pääsykokeisiin en enää tuossa vaiheessa olisi ennättänyt ryhtyä lukemaan (suurimpaan osaan Suomen Kauppakorkeakouluista vaadittavia pääsykoekirjoja on yhteensä 5!), joten päädyin valitsemaan Kasvatustieteen valtakunnallisen pääsykoemateriaalin VAKAVA:n, joka julkaistiin vasta kevään puolivälissä. Myöhäisen julkistamisajankohdan tarkoituksena on, että kaikilla hakijoilla, myös kevään abiturienteilla, on saman verran aikaa (eli yhteensä n. kuukausi) valmistautua kirjalliseen pääsykokeeseen, joka pidetään vuosittain toukokuun alkupuolella. Jyväskylän kasvatustieteen laitos ei ollut vielä keväällä 2008 valtakunnallisen haun piirissä, joten hain ensisijaisesti Turun yliopiston yleisen kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen koulutukseen, jonne en kylläkään päässyt heti ensiyrittämällä sisään. Pääsykoe oli odotuksistani poiketen monivalintakoe ja näin jälkeen päin tajuan, että jätin liian monta monivalintakohtaa tyhjäksi, sillä en ollut varma mikä spesifeistä vaihtoehdoista oli pääsykoemateriaalin mukaan se "oikea" vastaus. Huono pääsykoetaktiikka vei siis mahdollisen opiskelupaikan aivan nenäni alta!

Toinen välivuosi osoittautui minulle kuitenkin lopulta onnen potkuksi. Muistan, että aloin jo heinäkuun alkupuolella salaa toivoa, etten pääsisikään Turkuun opiskelemaan, sillä olin keksinyt paremman vaihtoehdon, jolla varmistuisin siitä, että yleinen kasvatustiede ja aikuiskasvatustiede olisi minulle koulutusalana oikea. Päädyinkin heti syksyn alusta Helsingin Avoimen Yliopiston iltaluennoille suorittamaan yleisen kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen perusopintojen ensimmäisiä kursseja. Mitä pidemmälle opinnoissa pääsin, sitä varmemmaksi tulin siitä, että olin todella valinnut itselleni oikean koulutusuran. Olihan edellisen kevään pääsykoemateriaalikin jo odottamatta tempaissut minut mukaansa! Seuraavana keväänä aloitin siis töiden ohessa uudelleen pääsykokeisiin valmistautumisen. Tuona keväänä (2009) Jyväskyläkin oli jo lähtenyt mukaan valtakunnalliseen hankkeeseen, joten mahdollisia hakukohteita (ja tsäänssejä päästä sisään) oli toisella yrittämällä enemmän. Hain sekä Turkuun että Jyväskylään ja lisäksi Joensuuhun ohjauksen koulutukseen. Kävi onnekkaasti, sillä pääsin lopulta kaikkiin näistä sisään. Enää tarvitsi vain päättää minkä paikan ottaa vastaan....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti